
Matematik för spelprogrammering
I den här kursen lär vi oss använda de grundläggande matematiska metoderna som används inom programmering av spel med 3D-grafik.
Lektionsplan
Kartesiska koordinater och trigonometri
Vektorer
Matriser
Geometriska primitiver
Hierarkiska transformationer
Avstånd och snitt
Hitta närmaste par av punkter
Barycentriska koordinater
Parametriserade kurvor och interpolation
Förkunskapskrav
Avancerad gymnasiematematik
Grundläggande datorvana
Nödvändig utrustning
Kursdeltagaren skall tillhanda dator som uppfyller något av följande:
Windows 10 och grafikkort med stöd för DX10; eller
Linux med stöd för OpenGL 3.2; eller
Mac OS X med grafikkort med stöd för Metal.
Nödvändig mjukvara
Unity (gratis)
Omfattning
Varje lektion tar ca. 2 h och ges via videogruppsamtal.
Till varje lektion hör övningar som normalt tar 4-8h att lösa. Övningshandledning finns tillgänglig på svenska och engelska via videosamtal med skärmdelning.
Anmälan ditt intresse till academy@bitaddict.se*. I din intresseanmälan är det viktigt att du skriver kursens namn, planerat startdatum, ditt fullständiga namn och personnummer samt e-postadress och telefonnummer som du önskar bli kontaktad på.
Varmt välkommen!
*För att kursen skall genomföras krävs ett visst minimum av deltagare.